Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

Bestyrelsesmøde 05.10.2022

Referat af bestyrelsesmøde 05.10.2022

Deltagere

Forældrevalgte: Linda, Malene, Tine, Michelle S., Claus N., Michelle M.K, Maria

Medarbejderrepræsentanter: Kristina Terpling, Lene Giehm

Ledelse: Claus Aabel Østergaard, Kirsten Bitsch Sørensen, Annette Evensen

Afbud: Theresa og Aksel 

Referent: Annette Evensen

Dagsorden

1A. Godkendelser (5 min.)

- Dagsorden

Der er en tilføjelse til dagsordenen. Der skal peges på 4 kandidater til Skolebestyrelsens Fællesråd. 

Dagsorden er godkendt med tilføjelsen. 

- Referat fra sidst (B)

Referat godkendt med en enkelt rettelse. 

 

Der er et ønske om, at der er færre punkter, der er til drøftelse på bestyrelsesmøderne. 

Der er et ønske om, at der er et fast mødetidspunkt på bestyrelsesmøderne. 

 

1B Valg til Skolebestyrelsens Fællesråd. 

Der er peget på følgende fire kandidater.

  • Trine Winther Schoubye, Vester Hassing Skole

  • Haukur S. Thorsteinsson, Sønderbroskolen

  • Claus Nielsen, Højvangskolen

  • Maria Stagis Andersen, Kærbyskolen

2. Temamøde: (30 min.)

Værdigrundlag og antimobbestrategi

Hvordan kan vi lave en endnu bedre skole på baggrund af

dette? (D)

Punktet udgår pga manglende tid

 

3. Tryg Skolevej (30 min.)

Ved Mette Olesen kommer og fortæller om ”Tryg skolevej Højvangskolen” (D)

 

Højvangskolen er skolecase ved Mobilitet og Infrastruktur. Formålet med Tryg Skolevej er, at børn har en mere aktiv transport og har en tryg skolevej.

Der er forskel på sikkerhed og tryghed. Selvom noget føles utrygt, så er det ikke ensbetydende med, at det ikke er sikkert. Løsningerne kan ligge i forskellige detaljer. 

Der er en kortlægningsproces i gang, hvor der indsamles data fra elever, forældre og ved tællinger. 

Der igangsættes i processen fysiske tiltag. Sideløbende skal der arbejdes med adfærd. 

I et forløb med Tryg Skolevej er det væsentligt, at der også arbejdes med skolernes trafikpolitik. 

Der er udpeget områder, hvor der er behov for at sætte ind i forhold til at skabe en tryggere skolevej omkring Højvangskolen. Der er udpeget forskellige punkter i kortlægningen. 

Detaljerne omkring kortlægningen og oplægget fra bestyrelsesmødet kan ses i vedhæftede bilag. 

Indretningen på parkeringspladsen ved indskolingen er en midlertidig afprøvning. 

 

Kommentarer fra bestyrelsen:

  • Er det markeret, hvor man skal sætte sit barn af i “kys og kør-zonen”?

  • Om eftermiddagen er der for få parkeringspladser, da man ikke kan hente i “kys og kør-zonen” på det tidspunkt. Når den endelig parkeringsplads lavet, vil der blive lidt flere pladser. Det ville gøre en forskel, hvis der var flere parkeringspladser. 

  • Det er vigtigt, at der er en opmærksomhed på, at der generelt er en strategi omkring, at der er så få bilister omkring skolen som muligt. 

  • Det er positivt, at der bliver arbejdet på at finde en god løsning. 

  • Der er flere forældre, der oplever, at “kys og kør-zonen” er et godt tiltag og fungerer godt. 

  • Der har været flere henvendelser fra forældre. Disse er sendt videre til Mobilitet og Infrastruktur. 

  • Det er vigtigt, at vi husker, at dette er meget nyt og al forandring er svær. 

  • Der er et forslag om, at der sættes tid af til drøftelse af dette på mødet med kontaktforældrene. 

  • Claus Nielsen spørger, om man har spurgt forældrene om, hvorfor de kører deres børn i skole. Er det pga utryghed. Der kunne evt. iværksættes “gåbusser”. 

  • Det er vigtigt, at vi pointerer det positive ved som barn selv at transportere sig til og fra skole. 

 

Der er mulighed for, at der kan fjernes tre klodser fra pladsen, så der skabes flere parkeringspladser. 

De forældrevalgte tager “Tryg Skolevej” op på mødet med kontaktforældrene. 

Der følges op senere, hvor Mette fra Mobilitet og Infrastruktur kommer med et bud på mulige løsninger. 
 

4. Mere tid til kerneopgaven (CAØ) (30 min.)

 (B)

Aalborg Byråd har besluttet, at der igangsættes en proces, hvor kan gives input til, hvordan der kan skabes mere tid til kerneopgaven. 

Der er mulighed for, at skolebestyrelsen kommer med deres perspektiv på dette og udfylde det medsendte dialogskema. 

Skemaet er udfyldt i lokalMED på skolen. 

Det indsamlede data skal føre hen til, at politikerne kan træffe beslutninger om eventuelle ændringer.

 

Bestyrelsen kommer med input. Følgende er et uddrag af bestyrelsens input. 

  • Beslutningskompetencen skal tættere på og den rådgivende kompetence skal længere væk. Her tænkes i forhold til elevsager. 

  • Der spørges ind til, hvad kerneopgaven er. Kerneopgaven er at skabe mest mulig læring og trivsel for alle børn. 

  • Der stilles spørgsmålstegn ved, hvor det giver mening at anvende Min Uddannelse. 

  • Det er en meget langstrakt proces, hvis man har et barn, der skal udredes. 

  • AULA. Der er megen information at navigere i. Hele systemet er tænkt som en forenkling, men man drukner i informationer, særligt når man har flere børn. 

  • Tryg Skolevej er et vigtigt projekt, men er et eksempel på en proces, der fjerner fokus fra kerneopgaven både for børn og voksne. 

Bestyrelsens input sendes til Børn og Unge

 

6. Elevernes punkt (10 min.)

 Udgår pga afbud fra elevrepræsentanterne

7. De eksterne repræsentanters punkt (10 min.)

Udgået

8. Forældrenes punkt (10 min.)

Der bliver spurgt til, hvordan der arbejdes videre med skolebestyrelsens rundering. Claus Nielsen vil følge op på dette når han mødes med Claus Østergaard. 

9. Meddelelser (10 min.)

A. Formanden

Formændene har været indkaldt til budgetmøde i Børn og Unge. 

Claus Nielsen har spurgt ind til, hvordan Børn og Unge vil sikre en øget trivsel, da vi i kommunen har den laveste trivselsmåling siden 2014. Der bliver svaret, at CO-teaching og Tryg Skolevej er et middel til at løfte trivsel. 

Der bliver stillet spørgsmålstegn til dette svar, da skolerne selv har haft råderum i forhold til, hvad deres fokus vil være i forhold til Co-teaching. 

Det har heller ikke været meldt ud på forhånd, at der har været en dagsorden i forhold til, at Co-teaching har til formål at reducere antallet af visitationer. Præmissen og måltallet har ændret sig i implementeringsprocessen. 

Claus Nielsen foreslår, at vi kan invitere en politiker og en fra Børn og Unge med på et bestyrelsesmøde for at få svar på de spørgsmål, der er til Co-teaching. Der er en opmærksomhed på, at der måske i højere grad er brug for, at Børn og Unge bliver tydelige i forhold til, hvad målet er med Co-teaching inden de evt. inviteres til et møde. 

Der er en opmærksomhed på, at vi sørger for at stille spørgsmål når vi møder forskellige svar på, hvad målet med Co-teaching er. 

Der er lavet en invitation til møde med kontaktforældrene. Det bliver 8. nov. Invitationen sendes til gennemsyn ved de forældrevalgte. 

 

B. Skolelederen

  • Anette Nibe Rasmussen er stoppet med udgangen af september. Johnny Stefansen er konstitueret som koordinator i afdelingen. Claus Østergaard har personaleansvaret i afdelingen. 

  • Der gives information om personaleændringer i specialafdelingen

  • Der er ansat en ny skolesekretær. Hun starter 1/11. 

  • Der er et ønske om, at bestyrelsen er repræsenteret i ansættelsen af en ny teknisk serviceleder. 

Michelle Kjøllner melder sig til ansættelsesudvalget. 

  • Der er en opfordring til, at bestyrelsen konstitueres med en næstformand. Michelle Kjøllner melder sig og vælges til posten. 

C. Medarbejderrepræsentanterne + MED

Ingen informationer

 

 

Dokumenter

Skolebestyrelsesmøde 5 oktober 2022.pdf

Shape Created with Sketch.

Analyse Hojvangsskolen.pdf

Shape Created with Sketch.